Trycholog – poradź sobie z problematyką utraty włosów

Łysienie u kobiety

Przyczyn występowania utraty włosów jest naprawdę bardzo wiele – część z nich związana jest typowo ze starzeniem, inna część tyczy się łysienia jako powikłania różnego rodzaju schorzeń. Dokładne określenie etiopatogenenzy nie zawsze jest proste i konieczne jest wykonanie wielu badań – jak choćby trichoskopia. Niemniej jednak mamy obecnie wiele możliwości, które pozwalają ograniczyć nadmierne wypadanie włosów i pozwalają odzyskać przynajmniej część już utraconego owłosienia skóry głowy.

Czym zajmuje się trychologia?

Nowoczesna dziedzina medycyny estetycznej, kosmetologii oraz podspecjalizacja dermatologiczna – trycholog to zarówno lekarz, ale też kosmetolog lub specjalista od pielęgnacji włosów. Określa on dokładne przyczyny wypadania włosów, prowadzi diagnostykę oraz zajmuje się kwestiami związanymi przede wszystkim z wdrożeniem ukierunkowanego i wysoce skutecznego leczenia. Współczesna medycyna dostrzega fakt, iż przyczyny łysienia są rozliczne i nie zawsze jest proste dokładne określenie punktu wyjściowego dla łysienia bez wykonania specjalistycznych badań. Pomagają w tym badania dermatoskopowe skóry głowy – a więc wcześniej wspomniana trichoskopia oraz inne, dokładniejsze procedury określające dokładnie stan mieszków włosowych. Najdokładniejszą metodą oceny jest Trichogram. Badanie polega na pobraniu niewielkich wycinków z różnych obszarów skóry głowy i ich ocenę za pomocą mikroskopu świetlnego. Nasze włosy znajdować się mogą bowiem w trzech fazach:

• Anagenie,
  • Katagenie,
  • Telogenie.

Każdy z tych stanów związany jest z występowaniem określonych zmian metabolicznych oraz naczyniowych – szczególnie w obrębie brodawek skóry właściwej, które sąsiadują z mieszkiem włosowym. W fazie anagenu włosy są mocno unaczynione, a w obrębie mieszków zachodzą intensywne zmiany mitotyczne. W telogenie dochodzi do zaniku brodawki oraz unaczynienia, co przekłada się na osłabienie i w efekcie wypadnięcie włosów. Badanie włosów i ocena trichoskopia jest wysoce swoista i pozwala określić, jak wygląda profil rozwojowy poszczególnych włosów i jak wygląda rozkład włosów katagenowych telogenowych oraz anagenowych. W najczęstszym łysieniu androgenowym odsetek włosów telogenowych w obrębie czubka głowy oraz okolicy czołowej ulega zwiększeniu.

mezoterapia igłowa

Trycholog ostrzykujący głowę pacjenta odżywczymi substancjami.

Wypadanie włosów – przyczyny

Jakie są przyczyny łysienia? Jeśli spojrzymy ogółem na całość populacji, to najczęstsze jest łysienie androgenowe. Związane jest ono z działaniem hormonów – metabolitów testosteronu. Podstawowym czynnikiem wpływającym na miniaturyzacje mieszków włosowych jest DHT, który powoduje ograniczenie owłosienia w obrębie skóry czoła i czubka głowy, zwiększając jednocześnie intensywność powstawania owłosienia w obrębie twarzy oraz narządów płciowych. Wypadające włosy mogą mieć również swoje źródło w różnych schorzeniach somatycznych, jak np.:

• Łysienie plackowate,
  • Łysienie w przebiegu niedoborów – żelaza, witaminy B12, B6,
  • Łysienie w przebiegu cukrzycy,
  • Utrata włosów w przebiegu chorób nowotworowych,
  • Choroby autoimmunologiczne – toczeń, twardzina ograniczona, liszaj płaski mieszkowy lub zanikowy.

Są to tylko niektóre z przyczyn utraty włosów – w zależności od etiologii odzyskanie owłosienia może być łatwiejsze lub zupełnie niemożliwe.

Przyczyn łysienia jest naprawdę bardzo wiele – kluczem dla odniesienia sukcesu okazuje się racjonalne podejście do problemu i szybkie rozpoczęcie kierunkowego działania terapeutycznego. Warto jak najwcześniej odwiedzić dermatologa lub trychologa – zanikowe mieszki włosowe mogą ulec zbliznowaceniu i zwłóknieniu, co przyczyni się do trwałej utraty włosów w danej okolicy – mówi specjalista trychologii.

Jak wiec widac, określenie przyczyny problemów z włosami jest bardzo ważne.

Co na wypadające włosy?

Wiele osób rozważa, co na wypadanie włosów najlepiej zastosować? W przypadku męskiego łysienia androgenowego rekomenduje się zastosowanie:

• Miejscowo minoksydylu,
  • Ogólnoustrojowo finasterydu,
  • Zabiegów odżywczych – mezoterapia skóry głowy; jest to zabieg polegający na ręcznym wstrzykiwaniu w obręb skóry owłosionej głowy różnego rodzaju substancji odżywczych, preparatów witaminowych, biotyny, osocza bogatopłytkowego oraz aminokwasów.
  • Karboksyterapia Reology2 –  metoda stymulacji krążenia w obrębie skóry głowy, polega na podawaniu pod wysokim ciśnieniem śródskórnie dwutlenku węgla,
  • UVA/UBV/PUVA – fototerapia z wykorzystaniem psolarenów (światłouczulaczy) – szczególnie wartościowa w leczeniu łysienia plackowatego,

W innych przyczynach łysienia – np. autoimmunologicznych bardzo dobrze działają leki steroidowe oraz preparaty miejscowe. Świetne efekty uzyskuje się drogą różnego rodzaju procedur – krioterapii, terapii fotodynamicznej.

Warto również wiedzieć, jak wzmocnić włosy – celowa jest tutaj zrównoważona dieta, rzucenie palenia, stosowanie szamponów niezawierających SLS, parabenów oraz sztucznych substancji.