Od przeziębienia do zapalenia oskrzeli

Zapalenie oskrzeli to częste schorzenie u dzieci od najmłodszych lat życia. Pierwszy szczyt zachorowań na zapalenie oskrzeli u dzieci przypada na okres do drugiego roku życia, a kolejny – w wieku szkolnym. Ponad połowa dzieci w wieku szkolnym co najmniej raz chorowała na zapalenie oskrzeli.

O ile zapalenie oskrzeli u dziecka zdarza się epizodycznie, raz  czy dwa razy do roku – nie ma powodu do obaw. Jednak gdy choroba atakuje znacznie częściej, może to świadczyć o rozwoju nawrotowego lub przewlekłego zapalenia oskrzeli.

Objawy zapalenia oskrzeli

Jeśli objawy zapalenia oskrzeli w postaci kaszlu z odkrztuszaniem wydzieliny i problemami z oddychaniem występują minimum 4 razy w ciągu roku i każdy z epizodów trwa co najmniej 2 tygodnie – mowa o nawrotowym zapaleniu oskrzeli. Z kolei objawy występujące przez co najmniej 3 miesiące na przestrzeni dwóch lat wskazują na przewlekłe zapalenie oskrzeli. U dzieci w wieku przedszkolnym bardzo często diagnozuje się obturacyjne zapalenie oskrzeli. Generowane jest ono zarówno działaniem wirusów, jak i zanieczyszczonego czy zimnego powietrza lub kontaktem z alergenami wziewnymi. Co powoduje zapalenie oskrzeli u dzieci?

Przyczyny zapalenia oskrzeli

Przyczyny zapalenia oskrzeli to przede wszystkim infekcje wirusowe, mogące powodować zwykłe przeziębienie. U dzieci jednak – z racji obecnej przez kilka pierwszych lat życia niedojrzałości układu oddechowego – wirus grypy, rhinowirus czy adenowirus mogą powodować infekcje nie tylko górnych, ale także dolnych dróg oddechowych.

Więcej: http://pochp.net.pl/zapalenie-oskrzeli-czesta-choroba-u-dzieci/

Poza niedojrzałością układu oddechowego u dzieci, czynnikami sprzyjającymi są: przebywanie w dużych skupiskach dzieci i niewietrzonych regularnie pomieszczeniach. Choroba przenosi się drogą kropelkową. Infekcja rozpoczyna się zatem od kataru i nieżytu gardła, po czym pojawia się kaszel. Początkowo kaszel jest suchy, z czasem pojawia się kaszel mokry z odkrztuszaniem wydzieliny. Gdy małe dziecko nie odkrztusza wydzieliny, a połyka ja, mogą pojawić się bóle brzucha i wymioty. Może – ale nie musi – pojawić się gorączka, ponadto zapaleniu oskrzeli towarzyszą problemy z oddychaniem, łatwe męczenie się czy senność. Osłabienie i objawy zapalenia oskrzeli powinny minąć po 10–14 dniach, zaś kaszel może utrzymywać się nawet do kliku tygodni po wyleczeniu.

Leczenie zapalenie oskrzeli

Leczenie zapalenie oskrzeli polega na łagodzeniu objawów choroby, a zatem stosowane są leki przeciwgorączkowe, przeciwkaszlowe w kaszlu suchym oraz mukolityczne w kaszlu mokrym.

Leki mukolityczne rozrzedzają gęstą wydzielinę oskrzelową, tym samym ułatwiając jej odkrztuszanie. Jest to kluczowe dla zapobiegania nadkażeniom bakteryjnym i rozwojowi zapalenia płuc. Bardzo ważnym elementem leczenia jest oklepywanie pleców dłonią, przyjmowanie dużych ilości płynów, wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza i utrzymywanie w pomieszczeniu temperatury 18 stopni Celsjusza. Nieleczone zapalenie oskrzeli może przejść we wspomnianą postać przewlekłą, prowadząc do postępującego zwężenia światła oskrzeli, rozdęcia płuc oraz zaburzenia przepływu powietrza przez drogi oddechowe i narastającej duszności. Innym powikłaniem jest zapalenie płuc.

2 Odpowiedzi do Od przeziębienia do zapalenia oskrzeli

1. teleexpress napisał(a):

Zapalenie oskrzeli objawy ma dość charakterystyczne, bo można je rozpoznać m.in. po kaszlu. Ale też nie zawsze kaszel musi wskazywać, że to jest zapalenie oskrzeli, więc nie ma się co nakręcać. Najważniejsze to iść do lekarza, a nie zajmować się diagnozowaniem zapalenia oskrzeli na własną rękę, bo na pewno nic dobrego to nie przyniesie.

2. Yaris napisał(a):

Lepiej żeby nikt nie stwierdzał sam czy są to objawy zapalenia oskrzeli, zwykły kaszel czy jeszcze jakieś inne choroby. Nie mam pojęcia dlaczego ludzie mają taki pęd do wymądrzania się na temat chorób, skoro po prostu można iść do lekarza, który postawi diagnozę czy to zapalenie oskrzeli czy inna choroba? Przecież służba zdrowia w Polsce jest za darmo, a już w leczeniu dzieci nie ma żadnych kłopotów dosłownie.